dengar la cita aku

dalam hidup aku .xdak apa yang nak dibanggakan .since aku kecik sampai aku besar xdak apa yang buleh aku bangga kan .kalau nak imbas balik aku dari kecik macam menyusahkan mak ayah aku ja .suka berontak tapi dalam diam laa .kalau xdapat benda yang aku nak aku pendam pastu aku try dapat kan sendiri .masuk tadika yang aku taw cuma maen2 .maen ligan2 (kejar2) .maen menyorok2 .maen nuh maen nih .pendek kata semua maen laa .pastu dah penat cikgu bagi makan or minum .bes .pastu balik ramai2 naek van .lam van pakcik tu pasang laa lagu2 nasyid sebab aku rasa pakcik tu nak membina kami menjadi budak yang baek .yalah tu kot .

then masuk sekolah rendah .aku dapat kelas first .kelas yang konon2 nya hanya laa untuk budak pandai .konon nya .padahal kami tatau apa pun masa tu .then sampai darjah 3 aku dapat masuk boria .tapi kawan aku yang masuk aku sebagai sampingan .untuk apa aku susah payah nyanyi .caih .then darjah 4 aku masuk bola jaring .dapat laa wakil sekolah ke peringkat daerah .menang peringkat kumpulan dapat no 2 .pastu kalah sebab budak2 sekolah apa ntah maen kasar .dah tu referee tu cam berat sebelah ja .taw laa sekolah tu bagus pun .okeh xmaw gaduh benda dah lepas .darjah 4 aku masuk nasyid .lawan peringkat daerah .memang dah kalah pun .dapat sagu hati jaa .jadi laa .then masa darjah 5-6 aku masuk teakwando .dari tali pinggang putih dapat laa sampai tali pinggang hijau tu pun sikit jaa .sebab2 faktor kewangan .aku pun malas dah nak masuk .setiap kali nak amek ujian mesti kena bayar .mahal kot .xdapat aku bayangkan sebab aku ja ayah aku dah abes kan beratus2 .yalah masa tu aku xpikir lagi .see ! xdak apa yang nak dibanggakan dalam hidup aku .
masuk pulak form 1 .skema nya aku .rasa poyo merantai diri .aku duk ngan sapa ntah masa tu .qira kot .aku pun dah lupa .masa tu aku pendiam jaa .cikgu tanya sepatah aku jawab sepatah .kadang2 cikgu tanya sepatah haremm aku xjawab langsung .yalah .aku tataw jawapan dya aku diam jalah .simple .pastu aku dapat tawaran jadi pengawas .macam mana aku buleh lepas masa interbiu tu ntah le .yang aku ingat kan masa interbiu tu aku kena interbiu ngan cikgu misbahah .tima kasih cikgu .sebab cikgu saya dapat jadi pengawas .then masuk form 3 baru laa aku jadi gila sikit .yalah kawan dengan budak yang gila2 punya .lam kelas aku masa tu aku sorang ja pengawas .kena buli selalu laa ngan budak laki kelas aku .hampeh .pastu dapat result pmr .buleh laa tahan .atleast xdak fail .buleh la nak amek kelas sains .malang xdapat .masuk laa kelas akaun .aku xsuka kira2 nih .tambah lagi aku xpaham lagi aku xsuka .kalau aku faham aku suka laa .buleh pulak macam tu .tapi yang bes nya dalam kelas nih semua sekepala .xkira laa laki ka pompuan ka .semua gila2 .buleh masuk sekali .dapat kelas pulak besar macam padang badminton pastu jauh dari bilik guru n pejabat. lagi laa seronok .siap buleh maen bola sepak g lam kelas (bagi budak laki laa) kalau budak pompuan maen ligan2 ja abeh kuat .kami memang gila2 .ada satu benda yang aku ingat sampai sekarang .kami  satu kelas kena denda ngan cikgu akaun sebab xhafal amenda tah .bayangkan satu kelas .denda dya jalan itik .maw sakit kaki gak laa pastu .kalau ingat balik memang lawak .tapi kami xdendam pun ngan cikgu tu .siap kamcing lagi .dah kena teruk pun still baek kan .begitu laa kami .naek form 5 kena pindah kelas yang lagi kecik .xbuleh dah maen bola sepak .setakat sepak takraw jaa lepas .tahun nih laa baru aku terhegeh2 nak maen sukan .cikgu aku kata .ampa nih dah nak expired baru nak masuk maen .nak wat cena kami xmenyerlah masa awal .sukan yang aku maen adalah lembing .baling bukan jauh pun aku baling .setakat naseb ja lebih .buleh laa nak menang pingat emas 1 bagi pihak sekolah .buleh laa tu dari xdak apa langsung kan .tu jalah .
 
xdak apa nak dibanggakan .sekarang aku dah masuk u .uitm .xdak sapa dah nak bangga .sebelum nih kakak aku semua dah masuk u .memang xhairan laa kalau aku masuk u sekali pun .masuk u pulak kat kedah lagi laa xdak orang hairan .setakat kedah ulang alik tiap ary ja .kata madam emak .masuk sini xramai kawan .semua orang xsuka perasaan aku ja kot .tatau laa nak cakap .sem 1 aku xdapat dekan pun .ya !aku bukan budak pandai yang orang nak kawan ngan aku .budak hot jauh sekali apatah lagi budak femes lagi laa dak .argh sudah laa .yang penting dalam hidup aku xdak benda pun yang nak dibanggakan .

aku rasa jalah .kalau ada benda yang nak dibanggakan pun sebab aku lepas leen keta dengan sekali percubaan. xla mengabeskan duit ayah aku lagi nak bayar untuk kali kedua  .yalah aku bukan laa terer pun .aku ingat masa aku dapat lesen tu aku dah xpegang dah keta .alih2 gian pulak nak bawak .
tu jalan benda yang nak dibanggakan dengan aku .sekian .
The good times of today, are the sad thoughts of tomorrow.
 
 Never let yesterday use up too much of today.


2 comments:

mieya annisa said...

stiap yg trjadi msti da baek bruknya....
but think + k...
=)

sarah hanafiah said...

i love the way u heart me hihi