sesi berasap dapur #1

Assalamualaikum .cuti memang bosan kan kalau terperukk kat rumah macam duk tunggu orang masuk minang .so apa kata kita tunjuk skill masak sikit .jadik hari nih kita akan buat biskut nestumm .sedap pun sedap .mudah pun mudah .sonang cegampang .ce terai .

bahan-bahan yang diperlukan .

-Nestum cap nestle 
--Susu cap apa pun buleh 
---Kulit popia berapa bungkus pun takpa
----Gula

memula lipatkan kulit popia tu ikut kehendak anda .pastikan tak terlalu besar laa kan nanti nak makan tadak laa susahkan orang (sambil buat gaya ala-ala chef wan) hehe .dah habis lipat, gorengkan dalam kuali dengan api yang tak terlalu kuat sangat sebab nanti hangus tak sedap. Then amek nestum, susu dan jugak gula campurkan sekali ,blenderkan sampai halus .Nisbah nestum, susu dan gula adalah 4:3:3 .maksudnya nestum mesti lebih sikit dari susu dan gula .kalau tak nak kena kencing manis buleh lah kurangkan gula sikit okeh .dah siap blender, gaulkan kulit popia yang digoreng tadi sekali dengan bahan yang siap diblenderkan tu dan akhirnyaa taraaa dah siap .buleh lah makannn .nyumnyumm

taraaaaa 
macam nih lah rupanya kalau dah siap .nampak sedap kan .apa tunggu lagi cuba laaa .kbai ^^.

p/s : entry nih khas untuk ida .take note ida :D

4 comments:

ida said...

baguslah.. senang keje ak nak masak pas ni... nnt ak cuba respi ko ni sarah

sarah hanafiah said...

yelah ida .buat jgn xbuat haha

.farahfauzi. said...

emh sedap sedap. nanti nak try la untuk raya haji, muahaha

sarah hanafiah said...

buat jgn xbuat :D